Monday, March 28, 2011

Baik Vs Jahat

Selalu sangat terjadi padaku..bila aku wat baik je kat orang, orang tu akan balas kejahatan padaku...padahal aku tak de buat masalah pun pada dia..pelik sungguh.kalau ikutkan hati yang jahat ni memang aku nak balas jahat je...

Tapi mak selalu pesan,JANGAN!!biarlah apa orang nak buat pada kita,jangan balas...kata-kata mak yang akan selalu ku ingati:

"Serahkan soalan balasan apa yang kita buat pada Allah"

Allah mempunyai cara tersendiri untuk membalas setiap perbuatan jahat orang sekeliling kita.
 Soal balas-membalas perbuatan jahat orang pada kita, itu urusan Allah. Serahkan pada Allah. teruskan bersangka baik, teruskan berperangai baik, teruskan berkata baik-baik. Sebagai orang Melayu beragama Islam, jangan lupakan Allah.

" Doakan orang yang berbuat jahat pada kita"
Orang buat jahat pada kita, kita kena doakan dia.  Doakan supaya dia berubah. Elak berdendam kerana dendam yang sedikit akan menarik lebih banyak dendam. Lebih banyak dendam tersimpan di hati, lebih sukar rasa nak mencapai kecemerlangan dalam apa jua perkara.

"Terus maju ke hadapan, usah menoleh ke belakang dan pedulikan kata-kata sumbang"
Nak berjaya memang banyak dugaannya. Kita tak akan dapat halang mana-mana orang dari mencemburui diri kita. Usah layan fikiran-fikiran camni kerana ia akan mengubah fokus minda kita.
Jangan sibukkan fikiran dengan kata-kata sumbang orang kerana kita akan hilang pedoman, hilang motivasi, hilang inspirasi. Kita akan mudah bersangka buruk sebab asyik memikir apa yang orang cakap pasal diri kita dan akhirnya kita akan suka fikir yang bukan-bukan.
Maafkan saja orang yang berbuat jahat pada kita. Maafkan saja orang yang berdendam pada kita.Lupakan kesalahannya, jangan pernah cuba nak ingat lagi walau sekadar terlintas sesaat di fikiran. Kita kena pastikan hati kita bersih sentiasa supaya kita jadi bermotivasi sentiasa.
Untuk menjadi insan berfikiran positif, kena bebaskan hati, fikiran dan kata-kata dari aspek-aspek negatif.
Untuk melupakan hal-hal negatif, ingat saja hal-hal positif sepanjang masa. Jangan lawan fikiran negatif, sebaliknya, penuhkan minda dengan aspek-aspek positif seperti kegembiraan, keseronokan,kebahagiaan, 

Makin kita lawan sesuatu, makin banyaklah kita dapat apa yang kita lawan tu.



No comments:

Post a Comment