Tuesday, February 1, 2011

banjir oh banjir!

sedihnya...
segamat dilanda banjir..umah mak aku,kg jawa dilanda banjir yang amat dasat!
dasat mengalahkan banjir tahun 2006 yang dikatakan bagai tsunami itu.banjir tahun ni kategori apa tak tahu la..

elok-elok siap masak, hujan semakin lebat,air di halaman semakin banyak.abah dah kata pindah-pindah!sedihnya kami semua terpisah..abah siang2 dah ckp aku aqeeb and hubby kene pi umah mck sebab sayangkan cucu dia tak mahu apa-apa berlaku.abah patah blk ke umah nak kemas barang lagi..mak dan adik-adik ikut gak..aku hanya melihat dengan hati yang sangat berat..

pukul 2 mak kata nak datang kat aku tapi dek air dah banyak tak lepas.adik tinggalkan mak kat sekolah agama kg jawa je,adik pergi semula tolong abah...aku stil rasa tak sedap hati bila petang dengar air dah semakin naik dan bandar segamat dah ada air.

malam menjelma..mendapat berita tinggal abah dan adik2 je kat umah.orang luar cuba dapatkan bantuan keluarkan mereka.aku semakin tak keruan dan sedih..air mata berjurai-jurai bila dengar masih dapatkan bantuan...

Lega dan alhamdulillah bila mendapat berita semuanya selamat...paras air semakin naik dan bahaya..rumah mak atas yang tinggi tu dah masuk air..abis la semua barang2 aku kat dalam blk..banyak barang baru lak tu..sedih tapi kena redha...adik bagitau kucing-kucing tak dapat selamatkan...aku bertambah sedih terngiang-ngiang suara meow meow ditelinga...harap pandaila kucing-kucing tu berenang dan selamatkan diri..

banjir kali ini amatla dasat dan tak tahu la apa puncanya..adakah sebab pembangunan atau sebaliknya?

gambar sekitar banjir di segamat:


pkl 3p.m masih boleh lalu lagi.







































gambar di area kg jawa (sekitar pusat pemindahan)
di sek agama kg jawa( tempat di mana mak ditempatkan)

di kedai soto kg jawa

sekitar masjid kg jawa





gambar-gambar sekitar umah mak masih tak ada lagi..sebab kawasan umah mak masih belum boleh masuk...air masih ada.i'allah dapat je ambil gambar nanti akan upload..semoga kami sekeluarga tabah dan bersedia melihat kerosakan dan kerugian yang kami sekeluarga akan alami dan bersiap sedia operasi membasuh rumah.

No comments:

Post a Comment