Sunday, November 6, 2011

Peliknya perangai...

Pelik la perangai dengan minah sorang ni...
Before selalu je sms...borak-borak, update apa jua berlaku....

Before aku beli rumah sibuk tanya bila kau nak beli rumah?

Bila aku dah beli rumah...aku tengok perangainya lain macam lak...

Ajak datang ke rumah punyalah banyak alasan diberi tiap kali jemputan diberikan...
Nak kene tunggu orang tua sekali la...padahal before ni kalau pergi umah mak aku, dia & family  dia je..bole lak..

Sungguh tak paham...

Hari-hari minggu aku tak kisah pun kalau dia nak datang rumah..rumahku sentiasa terbuka..katanya nak tunggu raya...ok la...

Bila tiba raya...jemputla datang...sakit perut lak katanya...tapi leh lak pergi majlis open house rumah orang lain...ok..tahan lagi...

Aku wat open house jemput lagi datang..diam seribu bahasa...alasan kereta rosak lak...ok la..aku bersangka baik je la..

Then satu hari datang dalam bulan raya juga..itupun sebab kawan yang lain bawa...muka mencuka je bila sampai dirumahku...aku sangat tak paham sebab before ni tak pun macam tu..mesra dan ramah itu memang dia..aku sangat pelik...

Aku ajak makan...memang macam-macam aku masak tapi sikit je dijamah....selalu memang dia la yang sentap setiap kali makanan depan mata..anak nak makan pun tak bagi makan banyak-banyak padahal lauk memang banyak..dah tak de sape pun, makan je la..

Lepas makan biasa dia akan lepak-lepak kat dapur basuh pinggan dan borak-borak dengan aku..tetapi kali ini dia lain sangat..aku perhatikan sahaja..dia bangun dari meja makan,terus tegak ke singki,tinggal pinggan dalam singki dan terus ke meja hidangan kuih.

Aku buat seperti biasa melayan...dia makan kuih..masih diam seribu bahasa...anak-anak dia je yang sibuk nak tengok rumah,cakap rumah aku cantik....tetiba si dia meminta diri padahal dia baru je sampe..tak sampai 20 minit...pelik sangat sebab dia tergesa-gesa nak balik..dulu kalau lepak-lepak mesti berjam-jam..

Orang dah nak balik ok la..walaupun ku tahan-tahan juga tapi tetap nak balik..ok la...Sementara tu kemas-kemas kat tempat kuih...alamak..pe yang bersepai ni???bekas vantage aku pecah....sedihnya...dan sedihnya yang pecahkan tu dia..dia yang rapat denganku..apalah salahnya cakap je dgn aku...takkan aku nak marah kalau benda tu tak disengajakan kan?sangat sedih...

Sedih sangat sebab dia berubah macamtu...sorang kenalan inform dia tak puas ati dengan aku sejak aku beli rumah...ntah apa yang dia tak puas ati pun tak tau...dia beza-bezakan rumah dia dengan rumahku...kenapalah macamtu?aku tak pernah pun nak komen apa-apa...setiap orang ada rezeki dan bahagian masing-masing...katanya gaji aku dan suami besar..sedangkan gaji suami dia lagi lebat...aku pun tak paham...husband aku pun tak paham sebab perubahan dia tu bukan kami yang menjarakkan tetapi dia sendiri yang buat jurang antara kami...

Adakah hanya disebabkan aku memiliki sebuah rumah dia menghukum aku sebegini?Bukannya aku beli rumah banglo pun..rumah teres je pun. rumah pun hutang,bukannya beli cash! Hiasan rumah pun beli sikit-sikit mana yang perlu je dulu.Aku dan husband beli rumah atas sebab nak merasa hidup sendiri dan tak mahu menghadapi banjir dan nak family aku & mertua ada tempat kalau-kalau banjir, boleh lari rumah aku..

Sampai sekarang kalau jumpa aku pun dia semacam je dgn aku..tak macam dulu..aku wat je macam biasa tapi dia tetap dingin je dengan aku...

Kenapalah manusia ni mudah menghukum tanpa memeriksa dahulu ?
Manusia hanya nampak kesenangan kita tetapi tak nak nampak dan tak nak ambil tahu pun kepayahan dan kepahitan di sebaliknya...

Aku redha..biarlah dia sedar & dapat petunjuk & hidayah dariNYA...amin...

No comments:

Post a Comment